Przed wejściem na kort trzeba zadbać o buty z miękką podeszwą, tzw. buty do sportów halowych, które nie zostawiają śladu (najlepiej oznaczone napisem non-marking). Przy wyborze stroju należy pamiętać o wygodzie i oddychającej tkaninie. Następnie trzeba zadbać o odpowiednią rakietę i piłkę.
RAKIETA
Waga rakiety:
Ciężkie rakiety – dają mocniejsze uderzenie, są bardziej stabilne oraz mniej drgają – lepsza kontrola
Lekkie rakiety – są bardziej manewrowalne, dlatego też gracz może wykonać szybszy zamach lub szybciej zareagować na daną sytuacje na korcie
Kategorie wagowe:
>180g – rakiety bardzo ciężkie
145 – 180g – rakiety ciężkie
130 – 145g – rakiety lekkie
< 130g – rakiety bardzo lekkie
Na początek przygody ze squashem warto mieć cięższą rakietę, ponieważ łatwiej wyprowadzić uderzenie i utrzymać sztywny nadgarstek. Najlżejsze rakiety są dla osób bardziej zaawansowanych, którzy mają odpowiednią technikę.
Balans:
Inaczej wyważenie rakiety, czyli sposób, w jaki została rozłożona waga ramy. Rakiety dzielą się na wyważone na główkę (Head heavy/Grip Light), wyważone (balanced) oraz wyważone na rączkę (Head light/Grip Heavy). Jeżeli punkt balansu jest bliżej rączki to rakieta sprawia wrażenie lżejszej – łatwiej się nią manewruje, jeżeli jest bliżej główki to rama wydaje się cięższa – pozwala na mocniejsze uderzenia.
Wielkość i kształt główki:
W rakietach squashowych różnice w wielkości główki są nieznaczne, najmniejsze posiadają powierzchnię ok. 460 cm2, największe ok. 520 cm2. Rakiety z główką mniejszą niż 480 cm2 należą do tych najbardziej profesjonalnych. Gracze początkujący potrzebują rakiety z dużym polem odbicia, z ang. sweet spot. To zapewnia im duża główka lub jej kształt, istotny jest również profil ramy. Wyróżniamy dwa przekroje, owalny i wklęsły.
PIŁKA
Rodzaje piłek i ich przeznaczenie
2 żółte kropki – piłka wolna – gracz profesjonalny
Przykładem takiej piłki jest Dunlop Pro – najwolniejsza i najmniejsza, przeznaczone dla grających na poziomie minimum zaawansowanym. Tymi piłkami rozgrywane są turnieje, ligi i inne oficjalne wydarzenia.
1 żółta kropka – piłka średniej szybkości – gracz zaawansowany
Przykładem takiej piłki jest Dunlop Competition, są to piłeczki odbijające wyżej o 10% niż piłka z 2 kropkami. Piłka tego typu nie musi być tak dobrze rozgrzana jak piłka typu PRO (2 kropki). Przeznaczona dla graczy klubowych i zaawansowanych. Sugeruję sięgnięcie po ten typ piłki po kilku miesiącach od rozpoczęcia gry i pozostanie przy nich na dłużej (minimum 1-2 lat gry)
1 czerwona kropka – piłka szybka – gracz początkujący
W przypadku firmy Dunlop jest to model Dunlop Progress. Jest to piłka większa o 6% i odbijająca się o 20% wyżej od modelu z 2 kropkami. Przeznaczona dla początkujących graczy. Odbija się całkiem dobrze bez rozgrzania. Idealna na pierwsze kroki na korcie. Sugeruję stawiać pierwsze kroki na korcie właśnie z taką piłką i używanie jej przez kilka pierwszych miesięcy.
1 niebieska kropka – piłka bardzo szybka – gracz nowicjusz
Przykład piłki to niebieski model Dunlop Intro. Jest to piłka większa o 12% i odbijająca się o 40% wyżej od modelu z 2 kropkami, przeznaczona do nauki, nowicjuszy i dla dzieci . Piłką tą można grać bez jej rozgrzania.